Vejledning i retorik kan hjælpe studerende med skrivevanskeligheder

Kategoriseret Studiekompetencer, vejledning
Skrevet af
Som studerende er det ikke altid en selvfølge, hvordan man skriver akademisk, og øget pres fra både fremdriftsreformen og nedskæringer betyder mindre tid til undervisning i akademisk skrivning på danske universiteter. To konsulenter fra CUDiM giver nu deres bud på, hvordan basale retoriske strategier kan lette vejledningen af studerende med skrivevanskeligheder.

I en artikel udgivet i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, giver Helle Hvass og Stine Heger fra CUDiM deres bud på, hvordan basale retoriske strategier med fordel kan tages med i vejledningen af studerende, der ikke kan få skrevet nok, skriver svært tilgængeligt, ikke kan finde den akademiske tone eller har andre udfordringer med den akademiske genre.

Baggrunden for artiklen er en udvikling præget af øget pres på universiteterne, hvor undervisere i stigende grad ikke har tid nok til at undervise i akademisk skrivning. I forlængelse heraf oplever mange, at det både er tidskrævende og svært at vejlede studerende med skrivevanskeligheder.

Artiklen indeholder tre konkrete eksempler fra forfatternes egen erfaring med vejledning af studerende med forskellige udfordringer med akademisk skrivning. En vigtig pointe er ifølge de to forfattere, at selvom vejledning i elementær retorik kan forekomme banal, kan den ikke desto mindre være med til at facilitere manglende overblik og akademisk selvtillid hos de studerende og dermed være af stor værdi.

Du kan læse hele artiklen “Retoriske strategier som led i mere effektiv vejledning” her.

Læs mere:
Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje