Undervisermetro åbner stop om forskningsaktiviteter med studerende

Kategoriseret Undervisningsudvikling
Skrevet af

Forskere på Arts bruger i forskellige sammenhænge studerende som samarbejdspartnere og til at indsamle og bearbejde data til brug i forskning. Disse samarbejder giver de studerende praktisk erfaring og indsigt i forskningspraksis, mens forskerne drager nytte af de studerendes perspektiver og input.

BSS_LK_437

“Vi begyndte at kunne se rammen for dette stop, da vi havde modtaget flere bidrag om undervisningsaktiviteter, hvor studerende arbejdede sammen med forskere,” fortæller webredaktør Anni Pedersen.

Bidragene på stoppet strækker sig indtil videre over fagene Lingvistik, Antropologi og Religionsvidenskab, men fælles for alle aktiviteterne er det stærke engagement fra både underviserne og de studerendes side. Samarbejderne har bl.a. udmøntet sig i en web-grammatik over det danske talesprog, rapporter om udviklingen af landdistrikter og en kortlægning af den religiøse mangfoldighed i Aarhus.

“Vi er klar over, at der kan være udfordringer i forhold til eksamen, timenormer og andre praktiske spidsfindigheder, når man laver den slags aktiviteter, som nogle gange foregår i ikke-formaliserede sammenhænge uden for undervisningen. Derfor vil vi meget gerne høre fra flere undervisere, der vil dele deres erfaringer med os, både i forhold til hvad de har opnået ved at inddrage studerende i deres forskning – men også i forhold til de udfordringer, som de kan løbe ind i,” siger Anni Pedersen.

Forrige artikel Næste artikel

1 kommentar

  • Svar Underviser skaber forskningsfællesskab med studerende | Undervisningsudvikling og Digitale Medier

    […] blogindlægget Undervisermetro åbner stop om forskningsaktiviteter med studerende, hvis du vil læse mere om forskningssamarbejder med […]

    12/05/2014 at 08:22
  • Tilføj en kommentar

    Læs også

    Videre til værktøjslinje