Studerendes mundtlige fremstilling er i fokus i nyt hæfte

Kategoriseret Studiekompetencer
Skrevet af
Mange studerende er usikre på, hvad det vil sige at være akademisk i mundtlige sammenhænge. Derfor har den nye udgivelse af hæftet “Synopsiseksamen” større fokus på de mundtlige dele af eksamensformen.

“Det er min erfaring, at vi i den akademiske verden tager for givet, at studerende kan fremstille mundtligt,” siger Helle Hvass, udviklingskonsulent på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.

Sammen med Peter Stray Jørgensen har hun udgivet hæftet “Synopsiseksamen” på forlaget Samfundslitteratur. I hæftet kan studerende finde konkrete råd og vejledning om den type eksamener, der rummer både mundtlige og skriftlige elementer.

Råd og eksempler skal modvirke usikkerhed

Hæftet er en revideret udgave af ”Mundtlig eksamen med skriftligt materiale/synopsis”. I denne 2. udgave af hæftet er der større fokus på de mundtlige dele af synopsiseksamen. Om baggrunden herfor forklarer Helle Hvass:

“Det opleves nærmest som værende lidt pinligt at blive alt for lavpraktisk med hensyn til fx sprog, manuskripthåndtering, stemmebrug osv. Men faktisk er rigtig mange studerende meget usikre på, hvad det vil sige at være akademisk i mundtlige sammenhænge.”

Hæftets mange råd og eksempler skal give de studerende større sikkerhed i forhold til mundtlig fremstilling. I hæftet finder man blandt andet også en gennemgang af forskellene mellem synopsiseksamen og mundtligt forsvar, og det bliver beskrevet, hvordan alle kan bidrage til noget substantielt til gruppeeksamen.

 

Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje