Nye It-Didaktisk Design-studerende i sværdkamp

I sidste uge indtog et hold nye Itdd-studerende CUDiM og gik efter en kort introduktion i sværdkamp mod hinanden inden de indtog Aarhus Festuge med GoPro-kameraer.

Et hold nye studerende blev tirsdag budt velkommen på kandidatuddannelsen i It-didaktisk design. Stilheden stod i første ombæring indprentet i de mange ansigter i lokalet, men som dagen skred frem, kom der gode diskussioner, som kulminerede i fysiske konfrontationer blandt de studerende.

Underviser Klaus Thestrup indledte med en kort introduktion til uddannelsen, udfordringer og praktiske formalia. Der blev diskuteret hvad god online uddannelse indebærer og rummer, og de forskellige grupper kom med mange forskellige bud. God online uddannelse handlede for de studerende grundlæggende om skismaet mellem muligheden for medskabelse, refleksion, fleksibilitet og fælles læreprocesser, men også behovet for klare linjer og kommunikation, et selvstændigt ansvar for egen læring, og det at være aktivt bidragende og opsøgende.

Diskussionen blev fulgt op af Klaus Thestrup, som forklarede hvordan uddannelsen til tider kan føles kaotisk grundet en procesorienteret undervisningsform med elementer af blended learning, hvor undervisningen foregår som et samspil mellem fysisk og digital tilstedeværelse og interaktion.

I vil opleve at de gængse roller hele tiden er i spil. Det betyder at I kommer til at bidrage med en masse viden fra jeres forskellige praksisser og selv skal ud og indhente teori og empiri, forklarede Klaus Thestrup.

Klaus kom ind på hans egen tid som pædagog og hans forskningsfelt omkring leg og digital dannelse.

“Hvordan kan man tænke leg ind i det fysiske og digitale rum på en gang?”, spurgte Klaus de studerende. Spørgsmålet gav anledning til at gå ud i verden med sværd, mobiltelefoner og tablet. I Klaus Testrups baghave stod slaget, og der blev kæmpet, lagt taktik og filmet samtidig (se billeder nederst).

Øvelsen i baghaven var en af flere introduktioner til at kombinere analogt og digitalt i de samme pædagogiske processer og en konkret formidling af et særligt laboratorium omkring rollespil, hvor børn og voksne i fællesskab udvikler regler og scenarier, fortæller Klaus Testrup.

Dagen sluttede af til Aarhus Festuge hvor de studerende havde fået til opgave at anvende GoPro-kameraer, Facebook og Google Drive, mens de gik rundt i festugen. Opgaven var at undersøge hvordan disse teknologer kunne anvendes i en uformel kontekst til at eksperimentere, dele og producere udtryk sammen. Det kom der en række spændende videoer ud af.

Læs mere

Følg de Itdd-studerende årgang 2015 på Pages

Hør også hvad tidligere studerende har sagt om uddannelsen

Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje