Galleri: Skoler fastlægger visioner for arbejde med digital dannelse

Forskere fra CUDiM har i løbet af den forgangne måned afholdt visionsdage med de fem demonstrationsskoler, som er udvalgt til at deltage i aktionsforskningsprojektet Digital Dannelse og Kompetenceudvikling (DiDaK). Visionsdagene er blevet brugt på at fastlægge skolernes visioner for at arbejde med digital dannelse, digitale kompetencer og en digital skolekultur.

Forskningsprojektet DiDaK blev igangsat af Styrelsen for It og Læring (STIL) i foråret 2017, og gennem en ansøgningsproces blev fem gymnasier i sensommeren udvalgt til at deltage som demonstrationsskoler i projektet.

De fem udvalgte skoler har nedsat en arbejdsgruppe bestående af både ledere, vejledere og lærere, som skal deltage i projektet. Gennem de nyligt afholdte visionsdage har de fem arbejdsgrupper hver især arbejdet med netop deres didaktiske og organisatoriske udfordringer inden for implementering af digitale kompetencer fra læreplanerne i fagene.

Udbyttet af visionsdagene er en fastlæggelse af skolernes visioner for, hvordan de i den kommende projektperiode skal arbejde med digital dannelse, digitale kompetencer og en digital skolekultur.

DiDaK gennemføres af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier i perioden 2017-2020. Projektet afsluttes med en fælles visionsdag på Aarhus Universitet, hvor formålet er at gentænke og genformulere visionerne for projektets anbefalinger til det fremtidige arbejde på skolerne med elevernes digitale kompetencer.

Forrige artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje