Entreprenørskab på skoleskemaet – også for lærerne

Kategoriseret Entreprenørskab
Skrevet af
Flere lærere skal de kommende år efteruddannes i entreprenørskab og innovation. Det sker gennem et nyt projekt, der går på tværs af flere uddannelsesniveauer og sætter fokus på problemstillinger fra egen praksis.

“Man får nogle værktøjer, så man selv kan skabe anderledes og involverende undervisning. Det kan jeg allerede se her halvvejs i forløbet,” fortæller Hans-Christian Keller, naturfagslærer og naturfagsvejleder på Augustenborg Skole i Sønderjylland.

Han er én af deltagerne på E3U, efteruddannelsen i entreprenørskab, som Aarhus Universitet og Fonden For Entreprenørskab bl.a. står for. Her er en praksisnær tilgang et vigtigt udgangspunkt for forløbet. Dette sikres ved at deltagerne selv skal finde og løse problemstillinger fra deres egen undervisning.

“Jeg tænker, at det skal ende ud i et undervisningsdesign, der kan være et støtteredskab til lærerne, og som de kan bruge i deres undervisning,” fortæller Hans-Christian Keller om sin problemstilling, som han arbejder med i Sønderborg Kommune.

Fremtidens undervisning er entreprenøriel

Mange flere elever og studerende vil snart blive undervist i at udvikle ideer, skabe projekter og virkeliggøre dem. I dag møder knap hver femte elev entreprenørskab i undervisningen, viser en undersøgelse fra Fonden for Entreprenørskab.

Lærere har ikke følt sig klædt godt nok på til denne opgave, og deres ledere har måske ikke opdaget, at innovation og entreprenørskab er en del af de nye reformer. Derfor er der brug for en bredere og mere systematisk indsats for efteruddannelse.

Hans-Christian Keller vil gerne være med til at skabe værdi og brede en entreprenøriel tankegang ind i Sønderborg Kommune.

“Jeg får helt sikkert nogle værktøjer i denne efteruddannelse, som jeg er i stand til at give de andre naturfagslærere. For eksempel synes jeg, at værktøjerne til at benytte egne relationer og visionsværktøjet, som efteruddannelsen er bygget op omkring, er rigtigt brugbare,” forklarer han.

Fælles efteruddannelse skal sikre sammenhæng

“Jeg får en kæmpe database over ting, der kan lade sig gøre og konkrete måder at tænke undervisningen på, men jeg får også et netværk af en uvurderlig styrke,” fortæller Hans-Christian Keller og fortsætter:

“Jeg har muligheder for at få indsigt i bl.a. ungdomsuddannelserne, og sammen kan vi skabe en forståelse for, hvad eleverne kommer med fra grundskolen, og hvad de bliver mødt af på bl.a. gymnasierne.”

Problemstillingerne tæt på praksis og udvekslingen på tværs af uddannelsesniveauer er et udgangspunkt, som én af E3Us undervisere Helle Meibom Færgemann finder rigtigt godt til efteruddannelsens grundlæggende vision:

“Det er ikke meningen, at det skal være et quickfix til entreprenørskab. Det er meningen, at deltagernes lokale kontekst bliver taget alvorligt, så vi blandt andet ser på deres konkrete fag og på, hvilken undervisningsinstitution de kommer fra. Det vil være meget forskelligt, hvad der netop er meningsfuldt for dem,” fortæller hun.

Lærer Hans-Christian Keller har fokus på den tværfaglige naturfagsundervisning, som han indtil videre har kunnet arbejde med direkte. Men der er mere at hente i fremtiden:

“For mig drejede det sig om, at få papir på de entreprenørielle kompetencer, men jeg får også et fagligt netværk. Det er en efteruddannelse, men det er jo ikke brugbart, medmindre det kommer ud og lever bagefter,” slutter han.

Læs mere:

Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje