CUDiM laver MOOCs uden ‘M’

Arts får sin første åbne online-undervisning. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier kan snart byde på de første MOOC-inspirerede forløb i rækken af undervisningsforløb, der udelukkende foregår online og for et bredere publikum.

Snart kan du følge undervisningen på It-Didaktisk Design eller tage faget “Posthuman Aesthetics”, ligegyldig om du sidder på Færøerne, lige er stået op i Australien eller blot er i den anden ende af Aarhus.

To fag bliver de første i fakultet Arts’ nye initiativ på åbne online-kurser, hvor deltagerne udelukkende følger aktiviteterne online. Disse tager afsæt i de populære online undervisningsformater kaldet Massive Open Online Courses (MOOCs), som platforme som Coursera og edX.

Christian Dalsgaard er lektor og projektleder på fakultetets MOOC-projekt. Det er ifølge ham ideen, at de to første MOOCs bliver bygget oven på to allerede eksisterende forløb. Det drejer sig om Arts-kurserne “Digitale Læringskonstekster” på It-Didaktisk Design og “Posthuman Aesthetics”, hvor nogle af de normale fysiske undervisningsaktiviteter bliver skiftet ud med online-aktiviteter.

“På den måde udnytter vi aktiviteterne på de eksisterende undervisningsforløb, som vi gør åbne og tilgængelige for et bredere publikum. Det betyder samtidig, at vores indskrevne studerende kommer til at kommunikere og forhåbentlig også samarbejde med eksterne deltagere,” fortæller han og peger dermed på nogle af de unikke fordele, der kan opnås via onlineforløb.

Fokus på studenteraktivering

Ønsket er på den ene side at skabe opmærksomhed om uddannelsernes faglighed og arbejdsformer. Uddannelsesforskere vil samtidig også gerne anvende de åbne forløb til forskningsformidling og til at etablere interaktion med målgrupper i omverdenen.

“For os er det vigtigere at nå de rette interessante målgrupper, end at ramme mange,” fortæller Christian Dalsgaard.

De to planlagte MOOCs har ifølge ham fokus på studenteraktivering, deltagerproduktion og samarbejde. Det betyder, at underviserne forsøger mange forskellige online værktøjer, der kan sikre dialog mellem undervisere og studerende, men ikke mindst også de studerende imellem.

“En typisk uge i MOOC’en tager afsæt i en opgave eller et diskussionsoplæg, som studerende skal arbejde med og efterfølgende diskutere. Ud over litteratur benytter vi os af videoer og en række live videokonferencer, hvor deltagerne kan komme i dialog med underviserne,” fortæller han.

Ikke alle elementer fra MOOCS

Det er dermed også vigtigere for projektet, at onlineforløbene er helt åbne og tilgængelige for alle, end at de bliver anvendt af tusindvis af deltagere. Derfor baserer de første undervisningsforløb sig også primært på en åben blogging-platform, der er centrum for opgaver, studerendes besvarelser og diskussioner, hvor diskussionerne deltagerne imellem er en vigtig komponent.

“Vi omtaler primært vores MOOCs som Open Online Courses, da vi ikke ser det som centralt, at der kommer et stort deltagerantal. Det er vigtigere for os at nå ud til nogle nye målgrupper med vores fagligheder,” fortæller Christian Dalsgaard og udelader dermed M’et i beskrivelsen af onlineforløbene.

Han peger på, at projektet også kobler sig på den internationale bevægelse inden for open and online education, hvor CUDiM i forvejen har erfaringer fra flere store EU-projekter som bl.a. “Higher Education Online: MOOCs the European Way” (HOME), “Boldic Open Learning Resources Online” og “OpenUpEd”.

“Projektet giver Aarhus Universitet erfaringer med at tilrettelægge og køre rene online forløb. Samtidig får vi erfaringer med at formidle vores faglighed til en større målgruppe end vores indskrevne studerende,” slutter projektlederen.

De første to forløb, der er et dansk og et engelsk kursus, skal køre i efteråret 2016. Derudover er udviklingen af et onlineforløb om Entreprenørskab og et forløb om Technological Literacy på tegnebrættet i 2017.

Læs mere:
Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje