Coding Pirates og fremtidens bibliotek er godt match

Aarhus Kommunes Biblioteker spiller en vigtig rolle for tiltaget Coding Pirates. Teamleder for Familie og Børn hos Aarhus Hovedbibliotek, Louise Overgaard, fortæller om potentialerne for samarbejdet med kodeklubben og TDM.

Hver onsdag samler Aarhus-afdeling af it-laboratoriet Coding Pirates over 30 børn, tilhørende frivillige og interesserede forældre til kreative udfoldelser med computerprogrammeringen som fællesnævner.

Her kan børn fra 7 til 17-års alderen få en hands-on oplevelse af de muligheder, der ligger i at lære at designe og være kreative med teknologier. Der arbejdes både med LEGO Mindstorms, MaKey MaKey, 3D-printere og programmer som Scratch, men også med saks, papir og limstifter, når børn og unge lader kreativiten få frit løb.

Aarhus Hovedbibliotek er én af samarbejdspartnerne i projektet, holder åbne workshops i løbet af året og kan også snart præsentere deres egen afdeling af Coding Pirates. Louise Overgaard, der er Teamleder for Familie og Børn på Hovedbiblioteket og repræsentant i projektet, ser en klar sammenhæng mellem bibliotekets ambitioner om at skabe levende vidensmiljøer og de grundlæggende værdier for Coding Pirates-initiativet.

“Kernen i bibilioteket er at være en demokratisk platform, men også at gøre mennesker i stand til at være en del af deres samfund. Om det er ved at kunne læse, eller det er ved at kunne bruge forskellige digitale teknologier er ikke det vigtigste. Det vigtigste er at skabe vidensplatformen,” fortæller hun.

Kodning er ikke i centrum

“Det, som vi syntes var interessant ved Coding Pirates, er den legende tilgang til at lære. Der bliver taget udgangspunkt i, at ungerne synes, det er sjovt. Det handler om at få skabt processerne og få skabt ideer om, hvad man kan bruge teknologierne til, frem for et på fokus blot at lære teknologien at kende. Det er ikke kodningen, der er i centrum. Det er ideen om kodningen, der er i centrum,” fortæller Louise Overgaard.

I Coding Pirates-konceptet bliver der via forskellige workshops skabt rum for, at de tilknyttede voksne frivillige samtidig kan lære noget af hinanden og lære sammen med børnene. Dette stemmer godt overens med, hvordan Aarhus Hovedbibliotek tænker uformelle læringsaktiviteter på tværs af alder. Men Louise Overgaard er opmærksom på, at de lukkede workshops på TDM og åbne værksteder på Hovedbiblioteket kan forskellige ting.

“Vi skal være det sted, der udvider folks horisonter, og hvor folk kan blive inspirerede i mødet med vidensområder, som de ikke nødvendigvis selv har opsøgt. På baggrund af det skal vi så kunne dirigere folk hen til de forskellige relevante miljøer. Det er også derfor, at vi har lavet et setup i Coding Pirates, der både rummer de lukkede workshops og de åbne workshops her på biblioteket,” fortæller hun.

Dokk1 som fremtidig piratbugt

Coding Pirates har ifølge Louise Overgaard et stort potentiale og allerede er så populært, at Hovedbiblioteket også åbner deres egen afdeling af Coding Pirates i januar. Forhåbningen er at have faste ugentlige Coding Pirates-aktiviteter i biblioteksregi -også i de nye lokaler på Dokk1. Det åbner op for et større samarbejde med forskere og afholdelse af flere events, hvor læring og nye teknologier er i fokus.

“Bibliotekerne skal være en smeltedigel med alle mulige relevante tilbud og services, og den opgave kan vi ikke løfte selv. Samarbejdet med forskningsinstitutioner er en vej til at skabe en port mellem brugere og ny viden på området. Derfor er samarbejdet med Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier spændende, fordi det udover at skabe Coding Pirates også kan medføre andre formater og samarbejder i fremtiden.”

Det er ud fra ideen om, at et bibliotek ikke kun skal dreje sig om bøger, men tilbyde mange forskellige medieplatforme til publikum. De nye Dokk1-faciliteter kommer også i højere grad kommer til at tilbyde rum, hvor der kan skabes åbenhed og tilgang til viden på en anden måde.

“Nu hvor digitale kompetencer i høj grad bliver efterlyst, og vi ønsker at tænke Danmark som et innovativt land, så viser tiltag som Coding Pirates også et område, som vi bliver nødt til at gå ind i. Vi skal understøtte de behov, som vores samfund og vores enkelte borgere har. I forhold til digitale kompetencer er der vidt forskellige behov: nogle skal lære at bruge musen, andre skal lære at bygge med Arduinu – alt efter hvilket niveau, man er på,” slutter Louise Overgaard.

Læs mere:
Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje