Brug af screencasts på It-didaktisk design

Kategoriseret It-didaktisk design
Skrevet af
Kandidatuddannelsen It-didaktisk design bruger et samspil mellem tilstedeværelsesundervisning og netmedieret undervisning. Brug af screencasts er en af de læringsformer, som uddannelsen benytter sig af.

It-didaktisk design er delvist netbaseret. Det betyder blandt andet at noget af de studerendes forberedelse består af at gennemse korte screencast-videoer på YouTube om forskellige emner, der relaterer sig til de pågældende undervisningsgange. Videoerne er produceret af de forskellige undervisere på uddannelsen eller relevante fagpersoner med tilknytning til Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.

En af dem, der har produceret en screencast til ITDD er videnskabelig assistent Majken Leth Gudnitz, der blev bedt om at lave en screencast om fokusgruppeinterviews til de studerende på 3. semester, som skal lave en kvalitativ undersøgelse af en organisations brug af it.

”Jeg er uddannet antropolog og har erfaring med at foretage fokusgruppeinterviews, men jeg har aldrig prøvet at formidle min erfaring og viden om metoden videre. Screencast lød umiddelbart som et godt sted at starte. Det var en god og ret sjov oplevelse”, fortæller Majken. “Jeg fik sagt en masse sludder, mens kameraet optog, og vi fik grint en del, men det kan heldigvis klippes fra, og vi blev bare ved med at optage indtil vi var tilfredse med resultatet,” fortæller hun.

Arts Media Lab vejleder og understøtter hele processen, lige fra hvordan manuskriptet bedst understøtter mediets form, hvordan man vælger og bruger billeder i fremstillingen og til hvordan det skrevne skal artikuleres tydeligt, når kameraet kører.

Se YouTube-kanalen for It-didaktisk design

Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje