Bibliotekarer vil øge de studerendes handlekompetencer

I et samarbejde med lektor Sarah Robinson fra CUDiM har bibliotekarerne fra AU Library Arts i Emdrup gennemgået et kursus om handlekompetencer. Dette skal bidrage til at styrke de studerendes evner til aktivt at bruge de redskaber, bibliotekarerne kan tilbyde.

Bibliotekarerne fra AU Library Arts i Emdrup var initiativtagere til samarbejdet med Sarah Robinson fra CUDiM, der med en entreprenøriel tilgang tilrettelagde et skræddersyet kursus med formålet at styrke studerendes informationskompetencer.

Kurset blev afholdt på baggrund af et ønske om, at styrke de studerendes evner til selv aktivt at handle på de redskaber til blandt andet litteratursøgning, som bibliotekarerne underviser i. Lektor Sarah Robinson forsker blandt andet i entreprenørskabsundervisning, og den entreprenørielle tilgang var således central for samarbejdet med bibliotekarerne.

Ifølge bibliotekar Lisbeth Ramsgaard Carlsen var deres konkrete udfordring forbundet med fremdriftsreformen, som stiller større krav til studerende om hurtigt at komme i gang med deres speciale og dermed også med litteratursøgningen, der er knyttet hertil.

“Vi har derfor afholdt en del specialeworkshops, hvor de studerende efter et kort oplæg selv skulle arbejde med deres litteratursøgninger. Desværre gik workshoppene ikke som forventet, da vi havde svært ved at aktivere de studerende, og flere gik undervejs,” fortæller Lisbeth Carlsen, bibliotekar på AU Library Arts i Emdrup.

Små ting gør en forskel

Udgangspunktet for kurset var først og fremmest at kortlægge bibliotekarernes tilbud samt de problemstillinger, som de oplever, at studerende kommer med, for at tydeliggøre matches og mismatches mellem de to ting.

“Til sidst samlede deltagerne en bank af gode praksisser og fik lov til at inspirere hinanden. Deres opgave fra det første møde var at udvikle egen undervisning med inspiration fra vores dag sammen,” uddyber Sarah Robinson.

Den anden og sidste mødedag var sat af til oplæg og feedback kursisterne imellem.

“De erfaringer vi har gjort os siden kurset, har indtil videre været rigtig gode, ihvertfald for mit vedkommende. Ved hjælp af små kneb arbejder de studerende nu koncentreret med det, vi beder om, og de er meget mere til stede i undervisningen,” fortæller Lisbeth Carlsen.

“Personligt har det været meget små ting, der har vendt det hele. Også ting, jeg selv burde have tænkt over, men som jeg ikke har kunnet se før. Som underviser har jeg det også meget sjovere, når de studerende selv er engagerede i det, vi laver,” afslutter hun.

Læs mere:
Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

Læs også

Videre til værktøjslinje