IT-Didaktisk Design på DOKK1 Aarhus

Hvor: DOKK1, Hack Kampmanns Pl. 2, 8000 Aarhus C

Hvornår: Onsdag d. 24. maj 2017 kl. 10.00 – 15.00

Kandidatstuderende fra IT-Didaktisk Design på Aarhus Universitetet præsenterer onsdag d. 24. maj deres 4 design based research projekter på DOKK1. Semesterprojekterne er udført i samarbejde med projektpartnere fra FabLab Spinderihallerne, Assisteret Fjernundervisning i Folkeskolen og All Can Code.  

Aktiviteter

Kom forbi og bliv klog på fremtidens it-didaktiske design når 4 grupper præsenterer deres semesterprojekter onsdag d. 24. maj kl. 10.00 – 15.00

Dagen starter kl. 10.00 – 11.00 med korte talks, hvor projekterne og væsentlige indsigter og resultater præsenteres. Herefter starter de 4 workshops, hvor der er mulighed for at opleve, prøve og høre om:

Dernæst vil der kl. 11.00 -15.00 være mulighed for at opleve og prøve de 4 it-didaktiske designs gennem workshops, der demonstrerer de udviklede designs, videopitch og posters, der viser rationalet bagved samt prototyper, hvor man selv kan afprøve og opleve de it-didaktiske koncepter.

Det hele foregår på rampen og ovenfor rampen på Dokk1.

Grupperne har gennem de sidste 14 uger arbejdet intensivt med design-based research projekter inden for bl.a. fjernlæring, computerspil i skolen og digital fabrikation og implementeringen af FabLab i folkeskolen. De kandidatstuderende har dokumenteret deres arbejde og proces løbende på bloggen Didaktisk Design Tænkning (https://pages-tdm.au.dk/didaktiskdesign/), hvor proces, metode, teori og praksis i projekterne er nærmere beskrevet.

Lær mere om de 4 forskellige projekter og workshops herunder:

 

Fjernlæring:

 

 

 

 

 

 

Trænger du til et gigantisk didaktisk skridt frem? Så kom og få ideer til, hvordan teknologi kan udnyttes, når elever skal samarbejde – også uden for klasserummet.

I dette projekt har vi arbejdet på at løse udfordringer i forbindelse med fjernlæring, det at elever ikke er fysisk til stede sammen med underviseren, men opholder sig andre steder.

Mangler du ideer til at inddrage de unges kommunikationsformer i undervisningen? Vores prototype, en hjemmeside, giver ideer til at komme i gang med læringsforløb, der tager afsæt i unges mediebrug og interesser. 

Workshoppen

Ved at tage udgangspunkt i dine interesser og de medier du i forvejen bruger, kan du være en del af et udviklende samarbejde i et forpligtende fællesskab? Du skal samarbejde med andre og afprøve brug af fx Snapchat i undervisningssammenhæng.

Læs mere om gruppens arbejde med fjernlæring på Didaktisk  Design Tænkning bloggen https://pages-tdm.au.dk/didaktiskdesign/designmetoder-o-hop-blog-3/.

 

 

 

All Can Code (παιχνίδι υπολογιστή)

Computerspil er awesome også i grundskolen, specielt hvis det er eSport i disse tider. Men hvad nu, hvis spillet ikke er funderet i eSport, kan det så stadig drage nytte af denne disciplin? All Can Code er et modulerbart computerspil, som har til måls at gøre brugeren bedre til at kode.

Produktet, som du vil blive introduceret for, består af to aktiviteter, der hver repræsenterer en egenskab, som vi har fundet eSporten tilbyder, og som de studerende sætter stor pris på. Vi vil bede dig om at diskutere disse egenskaber i forhold til All Can Code og lade os dele resultaterne af disse snakke med spiludvikleren, som er bosiddende i USA.

Workshoppen

Vi vil introducere dig for et læringsspil, som er på vej til det danske marked og sætte en prøve-session af spillet op. Vi vil præsenterer tre forskellige egenskaber, som vi mener kan bedre spillets muligheder for succes i en dansk kontekst – hentet fra eSporten. Det vigtige for os er at få jeres mening og synsvinkel på, hvorledes dette spil tager sig ud og hvorledes vores fundne egenskaber måske kan styrke det.

Kom og deltag i et spændende projekt og vær med til at udvikle det ved at diskutere, forklare og hygge i vores workshop.

Læs mere om gruppens arbejde med All Can Code på Didaktisk  Design Tænkning bloggen https://pages-tdm.au.dk/didaktiskdesign/our-dbr-process/.

 

 

Camp FabLab (FabLab – Spinderihallerne, Vejle)

Kom og se hvad vores projekt om FabLab i grundskolen har ført til. Vi vil præsentere et didaktisk design, der kan imødekomme nogle af de udfordringer, der ligger i at arbejde med FabLab i grundskolen. Det bærende element i designet er tiltroen til eleven som medskaber af viden.  Vores it-didaktiske design har til formål at uddanne elever som FabLab-ressourcepersoner.

Idéen er, at vi med en Camp Fablab vil uddanne særligt interesserede og kompetente elever til at blive certificerede FabLab Ambassadører. Selve uddannelsen af eleverne foregår som et intensivt kursus over fem skoledage – en FabLab Camp – på FabLab Spinderihallerne i Vejle. Når eleverne er færdige på campen, er de i stand til at indgå i planlægning og gennemførsel af undervisning på deres egen skole.

Workshoppen

Workshoppen vil give deltagerne en smagsprøve på nogle af de elementer, som vil være på Camp FabLab. Deltagerne får mulighed for at afprøve nogle af de læringsaktiviteter, som er tiltænkt eleverne på campen.

Læs mere om gruppens arbejde med digital fabrikation og FabLabs på Didaktisk  Design Tænkning bloggen https://pages-tdm.au.dk/didaktiskdesign/altruisterne-er-blevet-inspireret/.

 

 

Vidensdeling omkring Designtænkning og Digital Fabrikation (FabLab – Spinderihallerne, Vejle)

FabLab Spinderihallerne ønsker at udvikle en mere bæredygtig metode til udvikling af forskellige brugersegmenters færdigheder for aktiv deltagelse i aktiviteter i FabLab.

I vores designgruppe har vi fokus på læreres videndeling omkring FabLab-processer med henblik på at udbrede FabLab-praksis på FabLab@school-skoler.

Forestil dig en bønne, der sås i gold jord….For at vokse og leve – skal den vandes og gødes. Et stærkt stativ kan fungere som et stillads for, at planten konstant er i vækst og ikke klasker sammen eller knækker.

Vi præsenterer et design, der kan understøtte et praksisfællesskabs virksomhed med henblik på “thinking together” og hvor brugerne praktiserer videndeling.

Workshoppen

Kom og vær med til at gøre vores design levende! – og byd ind med dine betragtninger i forhold til vores prototype.

Læs mere om gruppens proces, med henblik på at udvikle et koncept, der understøtter læreres videndelingspraksis på Didaktisk Design Tænkning bloggen https://pages-tdm.au.dk/didaktiskdesign/blog-4-forstaelse-af-malgruppe-og-beskrivelse-af-design-proces/.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *